טיפול טבעי בצרבת (ריפלוקס)

טיפול טבעי בצרבת (ריפלוקס) 2014-09-15T21:03:00+02:00

צרבת היא מצב שבו תוכן מהקיבה יוצא אל צינור הושט (הצינור שבין הפה והקיבה). בעיה זו גורמת לגירוי של הושט, לצרבות ותופעות נוספות. בין הושט והקיבה קיים שריר טבעתי חד-כיווני שמאפשר מצד אחד למזון להיכנס אל הקיבה אבל מצד שני אמור למנוע חזרה של המזון או של נוזלים מהקיבה לושט. כאשר יש בעיה בתפקוד של השריר הזה יכולים מיצי הקיבה ומזון לעלות לושט – מצב שנקרא ריפלוקס. מיצי הקיבה הם מאד חומציים ולכן מורגשת תחושת צרבת אצל כל מי שסובל מן הבעיה.

הסכנה בצרבת

הסכנה העיקרית במחלת הריפלוקס, צרבת,  היא פגיעה בושט. הנוזל של הקיבה הוא חומצי ביותר והרקמה של הושט אינה עמידה בפני חומציות זו (להבדיל מהרקמה של דפנות הקיבה). מיצי קיבה שחודרים לושט פוגעים ברקמתה, גורמים לפצעים, ודלקות ומגבירים את הסיכון לסרטן.

הסימפטומים העיקריים של צרבת ( מחלת ריפלוקס )

הסימפטום העיקרי של צרבת, מחלת הריפלוקס, הוא תחושת שריפה באזור החזה. תחושת השריפה מחמירה בתנוחות מסוימות כגון כיפוף או בלילה בשינה (לא ברור למה הכוונה, מדוע התחושה מחמירה בלילה). על סימפטום זה ניתן להקל באמצעות תרופות נוגדות חמצון. תופעות נוספות נפוצות הן תחושה של מזון "תקוע" בקיבה, תחושה שהמזון "עולה" בחזרה אל הושט וגם סיבוכים נוספים כגון: שיעול, צפצופים, שיהוקים, צרידות, דלקות גרון חוזרות ונשנות וסינוסיטיס.

הגורמים לצרבת – מחלת ריפלוקס

ישנם גורמים רבים למחלת הריפלוקס – צרבת, ביניהם: תזונה לקויה, צריכת אלכוהול, בקע סרעפתי, השמנת יתר, עישון או בעיה מבנית בשריר סוגר הקיבה. לעיתים נטילת תרופות מסוימות יכולה להחמיר את התופעה.

טיפול טבעי בצרבת

טיפול מקובל בצרבת הוא נטילת תרופות שנוגדות את חומציות הקיבה. אולם שימוש ממושך בתרופות אלה אינו מומלץ. מנהל התרופות האמריקאי (FDA) פרסם הערת אזהרה לגבי שימוש ממושך בתרופות מסוג PPI (כגון אומפרדקס או לוסק) ככזה שיכול להגדיל את הסיכון לאוסטאופורוזיס ולשברים בעצמות. יתרה מכך, השימוש בתרופות האלו לא תמיד עוזר ולעתים אף מחריף את הסימפטומים של המחלה ובוודאי שאינו מרפא אותה אלא במקרה הטוב רק מקל על סימפטום הצרבות.
שינוי הרגלים יכול מאד לעזור על מנת להקל על הסימפטומים של המחלה: שינה – לישון כאשר הראש מונח בתנוחה יותר גבוהה, משקל יתר – הורדה במשקל במידה והחולה סובל ממשקל יתר, תזונה – הימנעות ממאכלים שמנים ומטוגנים וממזונות חריפים ומתובלים, ועוד.

רפואה טבעית סינית וריפלוקס

טיפול טבעי משולב ברפואה הסינית, דיקור וצמחי מרפא, בצירוף עם הנחיות מתאימות לשינויים בהרגלי החיים ולשינויים בתזונה, מאוד יעיל לטיפול בשורשי מחלת הריפלוקס. במיוחד הדיקור, אשר יכול לעזור להוריד את חומציות הקיבה ולהשקיט את תנועתיות מערכת העיכול. מחקר שפורסם בשנת 2007 הראה ששילוב של טיפול תרופתי עם דיקור היה יותר יעיל מאשר הכפלת מינון התרופות להורדת חומציות הקיבה.

לסיכום, מחלת הריפלוקס, צרבת,  היא מחלה נפוצה. מצד אחד הטיפול התרופתי מהווה פתרון חלקי בלבד ולעתים אף אינו מביא להקלה כלל וכלל ומצד שני הוא כרוך בסיכונים. לעומת זאת, הטיפול ברפואה סינית בצרבת ובמחלת הריפלוקס הינו טיפול מוכח מחקרית ביעילותו וללא תופעות לוואי.