טיפול טבעי בתסמונת המעי הרגיז

טיפול טבעי בתסמונת המעי הרגיז 2014-09-15T21:05:13+03:00

תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה של מערכת העיכול הגורמת לכאבי בטן, התכווצויות ושינויים בתדירות היציאות. כמו כן יתכנו תופעות נוספות כגון נפיחות בבטן ו/או דחיפות במתן צואה. אדם הסובל מהפרעה זו יכול לחוות סימפטומים שאינם קשורים ישירות למערכת העיכול כגון דיכאון, עייפות וכאבי ראש.

שכיחות של תסמונת המעי הרגיז

התופעה בעולם המערבי היא גבוהה מאוד, 10-20% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת המעי הרגיז, וזו הסיבה הנפוצה ביותר בגינה פונים חולים לרופאי הגסטרו. תסמונת המעי הרגיז יכולה להופיע בכל גיל אבל בדרך כלל היא מופיעה בשנות ההתבגרות המאוחרות עד תחילת שנות העשרים, והיא שכיחה פי 2 יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.

הסימפטומים של תסמונת המעי הרגיז

באים לידי ביטוי באופן שונה אצל כל חולה, בעוצמתם ובשכיחותם. חלק מהחולים סובלים מסימפטומים מינוריים, כאלה שלא מפריעים לתפקוד היום יומי שלהם, ולעומתם ישנם חולים שסובלים מסימפטומים קשים אשר מופיעים בתדירות גבוהה שמפריעה למהלך החיים התקין.

הסיבות לתסמונת המעי הרגיז

אינן ידועות או מובנות דיין על ידי מוסד הרפואה. לעתים תופיע התסמונת אחרי דלקת במעיים ולעיתים היא תופיע כך סתם, לכאורה ללא כל סיבה. אבחון המחלה נעשה על דרך השלילה. כלומר, כאשר האדם סובל מבעיות שונות לאורך זמן במערכת העיכול וכל הבדיקות שהרופא מפנה אותו אליהן חוזרות תקינות, סביר להניח שהוא סובל מתסמונת המעי הרגיז.

חוקרים משערים שתסמונת המעי הרגיז נגרמת בשל מספר בעיות רפואיות, פיזיות ונפשיות, ושילובים שונים שלהם. הסיבות האפשריות להפרעה הן:

bullet2בעיות בקשר העצבי בין המוח והמעיים, העצבים ששולטים על תפקוד המעיים. הפרעה בקשר העצבי יכולה להיות הגורם לחלק מהתסמינים כגון שינוי בתדירות היציאות וכאב.
bullet2בעיה בתנועתיות המעיים תנועת מעיים איטית עלולה לגרום לעצירות ותנועה מהירה – לשלשולים. תנועת המעיים נקראת תנועה פריסטלטית והיא נוצרת על-ידי התכווצויות מבוקרות של דפנות
המעיים. כאשר התנועה הזו יוצאת משליטה היא יכולה לגרום להתכווצויות חזקות מידי ולכאבים.
bullet2רגישות יתר. סף הרגישות לכאב משתנה בין אדם לאדם ובין איזורים שונים בגוף. חולים בתסמונת המעי הרגיז רגישים יותר לכאב, סף הכאב שלהם נמוך והם אינם סובלים פעילות מעיים חריגה.
bullet2  בריאות מנטלית. דיכאון, חרדה ותופעות פוסט טראומטיות נוספות, נפוצות בקרב חולים בתסמונת המעי הרגיז. יחד עם זאת הקשר בין התופעות הללו למחלה אינו ברור דיו.
bullet2  דלקות מעיים והצטברות חיידקים רבים במעי הדק. יש חולים שתסמונת המעי הרגיז פרצה אצלם אחרי דלקת חריפה בקיבה או בדרכי העיכול.
bullet2רגישות למזון. רגישות למזון או לרכיבי מזון ספציפיים יכולה להיות הגורם לחלק גדול מתסמיני המחלה.

טיפול טבעי בתסמונת המעי הרגיז

מכיוון שאין אבחנה ברורה לתסמונת המעי הרגיז הרפואה המערבית מטפלת בסימפטומים בלבד ובמקרים רבים מושגת רק הקלה חלקית והחולה ממשיך לסבול במשך שנים. ריבוי התסמינים מחייב את הרופא המטפל להתייחס בו זמנים לגורמים רבים, דבר שמקשה מאוד על הטיפול.

שינוי באורח החיים יכולים להקל על התסמינים, כגון: שינוי בפעילות הגופנית, שינוי בהרגלי השינה, שינויים תזונתיים ושינויים בהרגלי האכילה.

רפואה טבעית סינית ותסמונת המעי הרגיז

רפואה טבעית סינית, טיפול באמצעות דיקור וצמחי מרפא, היא רפואה עתיקת יומין, בת יותר מ-2,500 שנה. בשנים האחרונות התרבו העדויות בזכות הטיפול והן עומדות בקריטריונים של המחקר המדעי על האפקטיביות של הרפואה הסינית בטיפול בבעיות שונות וביניהן תסמונת המעי הרגיז.

במחקר אחד, אשר פורסם במגזין הרפואה היוקרתי JAMA, טופלו 116 מטופלים שאובחנו כסובלים מתסמונת המעי הרגיז. קבוצה אחת של מטופלים טופלה בצמחי מרפא בעוד קבוצת הביקורת טופלה בתרופה המדומה. כמובן שהרופאים והמטופלים לא ידעו מי טופל בצמחים ומי בתרופת הדמה (מחקר Double Blind). לאחר 4 חודשים מצבם של המטופלים שטופלו בצמחי המרפא השתפר משמעותית לעומת קבוצת הביקורת, ונרשמה הקלה בכל הסימפטומים מהם סבלו. יתרה מכך, השיפור נשמר גם לאחר 14 שבועות נוספים!

מחקר נוסף בדק את האפקטיביות של טיפול באמצעות דיקור ומוקסה בקבוצה של 29 גברים ונשים ומצא שאחרי 4 שבועות היתה הטבה משמעותית בעוצמת הסימפטומים, בעיקר תופעות של אי נוחות וכאבי בטן, אצל הקבוצה שקיבלה טיפול באמצעות הרפואה סינית לעומת קבוצת הביקורת.

לסיכום, תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה בריאותית מורכבת ודי נפוצה של מערכת העיכול, והיא פוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה. לרפואה טבעית סינית, הכוללת טיפול בצמחי מרפא ודיקור, יש מענה יעיל ומוכח מחקרית לבעיה.